Nyheter / Recension: The Crew

Recension: The Crew

En gigantisk karta helt öppen till oss och våra bilar. Asfalt blandas med grus och offroad när vi kartlägger USA... Självklart med gasen i botten och bredställ runt kurvorna!
På förhand var jag ganska tveksamt inställd till The Crew. Det jag hade sett av spelet, från trailers imponerade inte på mig. Sen fick jag vara med och testa spelet i en sen betaversion och det tog inte lång tid innan jag föll för spelet. Det var välgjort, stort och riktigt roligt vilket gjorde att jag direkt förbokade spelet. Nu har jag även spelat igenom hela berättelsen som spelet har att erbjuda och jag har även hunnit titta närmare på en stor del av spelvärlden. Överlag blir det en slutgiltig produkt som definitivt faller mig i smaken och som jag gillar. Det är emellertid inte helt perfekt utan det finns en del brister i spelet. Vad som hör till spelets starka sidor och vad jag anser drar ner helhetsintrycket något hoppas jag ska framgå här. Låt oss slänga in oss bakom ratten och upptäcka vad USA har att erbjuda.

Fina landskap och en hel del som händer vid sidan om bilen.

Något förenklat kan man egentligen säga att det bara finns en sak som utmärker The Crew från andra racingspel. Då tänker jag självklart på storleken. För några år sedan bjöds vi på racing kust-till-kust i Need For Speed: The Run. Då begränsades vi av förutbestämda vägar och att det inte fanns någon frihet för utforskning. Frihet är däremot något vi får i The Crew. Nu kan vi köra från San Francisco till New York när vi vill, om vi överhuvudtaget känner för det. Från kust till kust sägs det att det tar omkring 45 minuter att köra och det säger en hel del om kartans storlek. Eller vad sägs om städer som New York, Miami, Los Angeles, New Orleans, Washington, Detroit... Ja, ni förstår poängen! Vid sidan av metropolerna finns det även en hel del mindre samhällen som varken är stora eller kända men som ger desto mer liv till spelet. För det är egentligen inte städerna som man tillbringar mest tid i utan det är all yta mellan städerna. Nu är det inte bara ungefär 1 000 mil väg att köra på utan allt är egentligen tillgängligt. Här finns det vackra sommarlandskap som snart bryts ut i snöiga vintervägar. Ena sekunden kan man se sig köra ned för en skidhoppningsbacke för att i nästa sekund vara i en spökstad.

Risken med så här stor yta är annars att det blir för mycket av samma sak, eller en ganska intetsägande miljö, men här bjuds det otroliga kontraster och variation. Ofta är det just de små detaljerna som kan höja ett spel och i The Crew finns det några små detaljer som höjer upplevelsen. En punkt som kanske inte höjer själva spelkvalitén, men som ändå ger lite mer liv till områdena i spelet, är de korta informationsrutorna som finns. Att köra omkring i spelet kan vara underhållande, men om man tar en paus blir det lite intressantare. På många håll finns det nämligen lite fakta om området du befinner dig i. Det kan exempelvis vara fakta som avslöjar att Barstow Ghost Town grundades 1881 men har nu omvandlats till park. Eller varför inte att det finns ett lutande vattentorn i Groom (Texas).

Groom utmärks bland annat av ett lutande vattentorn!

Att ta en paus i spelet har även sina andra fördelar som exempelvis att njuta av de otroliga vyerna som finns runt omkring dig. Grafiskt sett är det inte det snyggaste spelet som finns tillgängligt idag men det är fortfarande snyggt och välgjort. När man även tar den stora kartan i beaktande blir det än mer imponerande. Speciellt med tanke på att det inte finns många områden som liknar varandra utan det är verkligen unika miljöer. Till detta kan man även lägga till allt som händer runt omkring. I städerna rör det sig människor och ute i skogarna är det mängder av olika djur (varken de eller människorna går att köra på) som strövar omkring. Uppe i luften flyger det omkring flygplan, fåglar och luftballonger. Det händer alltså någonting mest hela tiden. I så här stora spel brukar det vara diverse problem med draw-distance (alltså hur långt som spelmotorn klarar av att rita ut objekt i världen), men The Crew flyter på riktigt bra på den punkten. Att testa bilens kapacitet på saltöknen är riktigt vackert när man samtidigt ser neonljusen från Las Vegas lysa upp mörkret en mil bort.

Allt är dock inte lika bra utan det finns även en del saker som har förbättringspotential. Det här är ett spel där samarbete och medspelare är en viktig del. Tyvärr lever inte riktigt servrarna upp till detta. Jag har inte upplevt speciellt stora problem med att servrarna varit ur funktion men det har ändå inte riktigt fungerat smärtfritt. De kompisar man har spelat med har då och då varit osynliga (endast deras psn-namn varit synliga) vilket påverkat upplevelsen negativt. Det blir inte samma sak att köra omkring med endast ett synligt namn. Andra stunder har de andra spelarna försvunnit helt och hållet. Då och då har det även förekommit problem med den vanliga trafiken. Helt stillastående, eller total avsaknad av, trafik har bland annat skett lite då och då. På den här stora ytan kan det även kännas relativt ensamt med endast åtta spelare. Nu fungerar det här upplägget lite annorlunda då det är tänkt att alla spelarna ska finnas nära varandra, men ofta är det någon eller några mil mellan spelarna. I sig är inte det speciellt märkligt eftersom att alla pressar ner gasen och kör åt varsitt håll.

Med en "spagetti" som guidning är det lätt att hitta till den utmärkta platsen.

Trots bristerna med servrar och onlineläget gör du bäst i att hitta några att spela tillsammans med. Spelet blir ofantligt mycket roligare när du spelar tillsammans jämfört med om du spelar ensam. För visst kan du spela igenom berättelsens uppdrag och undersöka USA på egen hand men helt ärligt så är det inte speciellt roligt då. Den större delen av huvuduppdragen körde jag igenom på egen hand men då tyckte jag spelet var ganska långtråkigt. Då och då fick jag, eller skickade jag ut, förfrågan om samarbete till någon av de andra spelarna men detta slutade nästan uteslutande med att endast ett uppdrag spelades och sen återgick man till att spela på egen hand. Om man överhuvudtaget fick någon samarbetspartner. Oftast förblev samarbetsförfrågan obesvarad. När jag på slutet däremot hittade en samarbetspartner höjdes spelet flera nivåer. Att spela uppdrag blev genast roligare och att köra omkring blev mer genast mer händelserikt när man hade någon att samtala med.

När det handlar om berättelsen är det ingen höjdarhistoria som återges. Som vanligt (i racingspel) handlar det om att klättra högt upp i hierarkin för att genom det komma nära våra måltavlor. Vi befinner oss mitt i en brottslig organisation som finns över hela USA. Med hjälp av bilarna har de blivit en aktad organisation med interna intriger. Runt om i USA finns det lokala ledare som kallas V2. Ovanför dem finns sedan deras ledare som kallas V4 vidare upp till organisationens topp med en V8:a. För vår del handlar det om att komma in i organisationen och skaffa oss vår V2-tatuering och sedermera klättra allt högre upp. Genom att utföra uppdrag klättrar vi allt högre upp och samtidigt förflyttar vi oss runt om i USA. Berättelsen som sådan är inget man blir direkt fäst vid men själva uppdragen är desto bättre. De erbjuder relativt stor variation. Ibland handlar det enbart om att ta sig från plats A till plats B inom utsatt tid medan det andra gånger är rena tävlingar mot andra individer som har samma mål som oss. Nämligen att klättra inom organisationen. Det som ger spelet större variation är att det finns olika fordonsklasser. Till vissa uppdrag måste du ha en rallybil medan du andra gånger måste ha snabbare prestandabilar. Samma beslut återkommer under den fria körningen. Att ta sig fram i skog och uppför berg med en streetrace-bil är ingenting att rekommendera medan det är roligare att köra med en snabb bil på asfalt. Olika biltyper är alltså olika snabba och några är betydligt bättre på terrängkörning.

DFör att klättra i hierarkin gäller det att klara av uppdrag.

Jag har pratat en del om att utforska den stora kartan som vi bjuds på, men vad finns det egentligen att hitta? Att bara köra omkring i skog och mark kan vara ganska tröttsamt i längden men det finns ganska mycket dolda hemligheter att upptäcka. Dels har vi många kända objekt och områden från den riktiga världen som återgetts även här och de kan faktiskt vara ganska kul att upptäcka och titta till. Frihetsgudinnan och Mount Rushmore är bara två intressanta punkter att leta upp. Utöver det finns det även mer spelrelaterade saker att leta reda på. I varje region (fem stycken) finns det dolda bildelar gömda. Hittar du alla delar i en region låser du upp en hemlig bil. Med facit i hand kan jag rekommendera er till att lägga ner lite tid till att hitta de här delarna, för de hemliga bilarna är riktigt trevliga! Runt om i världen finns det även några databasstationer (paraboler) som låser upp närliggande utmaningar. De här utmaningarna finns det några olika sorter av. Vi har bland annat hopp, hastighetsutmaningar och bergsklättring. I utmaningarna får du sedan medaljer och bildelar utifrån hur väl du utför dem. Bildelar som ger bilen bättre prestanda. Genom detta kan man få stora tunga bilar att bli riktigt snabba.

Om man ser till det grafiska så spelar inte The Crew i samma division som DriveClub. Börjar man granska det på detaljnivå hör det alltså inte till toppen. Inte heller bilarnas skademodeller är något som kommer inbringa något finare pris. Det blir en del skråmor på bilarna men ingenting som imponerar på Playstation 4. När man däremot ser spelets starka sidor med vyer, miljöer och avstånd tycker åtminstone jag att det levererar helt okej även grafiskt. Musik och ljudmässigt levererar spelet både högt och lågt. Bland musiken återfinns det några trevliga låtar men överlag är det alldeles för få (utan att veta antalet) låtar att lyssna på. Samma låtar återkommer gång på gång på gång. Att utvecklarna även valt att slänga in stressande (och fruktansvärd) musik till varje uppdrag gör inte intrycket bättre. Det behövs bara en knapptryckning för att byta låt eller stänga av musiken men jag stör mig ändå på den här idiotin som inte tillför något positivt alls.

Förr eller senare kommer du att stöta på en och annan polis. Var beredd på att det kan vara ett riktigt helvete att försöka skaka av sig dem. Du kan finta bort dem fullständigt och skaffa dig en lucka på hundra meter. Två sekunder senare kan de ha kört ikapp dig och prejat dig av vägen. Liknande beteende återfinns även i tävlingsmomenten. Du kan börja loppet löjligt dåligt och krocka med allt. Trots det kan det gå snabbt att köra upp sig till ledningen. Efter det är det bara att glömma att du kan få en lucka bakåt. En sekunds ledning eller möjligtvis två (och det är inte en säker ledning i sådana här landskap och banförhållanden) kan du skaffa dig men knappast mer än så. Det finns alltså en tydlig gummibandseffekt i spelet. Inför varje uppdrag kan du få se vilken svårighetsgrad det råder. Svårighetsgraden kan du påverka genom att förbättra bilen. Ett exempel kan vara att du är rekommenderad att ha en bil med 550 poäng. Skillnaden på att ha en bil på 540 eller 1100 är obetydlig. Oavsett kommer det vara kamp ända in på mållinjen.

Den stora kartan, helt öppen för din utforskning.

Sammanfattning:
The Crew är ett spel som varierar både högt och lågt. Det här är inte ett spel som kommer att vinna några utmärkelser för det tekniska. På de flesta punkterna levererar spelet på en godkänd nivå men det är inte många saker som sticker ut ur mängden. Som helhet anser jag att däremot att det här erbjuder en riktigt trevlig spelstund. Friheten och den enorma kartan erbjuder något som faller mig i smaken. Adderar vi dessutom de fantastiska miljöerna och mängden uppdrag och utmaningar är det här ett spel som har många timmars underhållning att erbjuda.

Men är då The Crew ett spel för dig? Det beror helt och hållet på vad du är ute efter. The Crew kan inte utmana Forza eller Gran Turismo när det kommer till körkänsla eller grafik. Däremot kan The Crew utmana Need For Speed och liknande arkadracing-spel. Under 2014 hade Ubisoft en annan stor release av ett helt nytt spel, nämligen Watch Dogs. Då skrev bland annat jag att det var ett helt okej spel men som hade kunnat vara betydligt bättre. Jag var även inne på att det var ett bra första spel och att jag trodde (och tror) starkt på en uppföljare. Lite liknande känner jag nu och jag håller tummarna för en uppföljare. Personligen gillar jag The Crew men jag kan samtidigt medge att det finns stora förbättringsmöjligheter.

1pt1pt1pt1pt1pt1pt0pt0pt0pt0pt

Datum: 7 Januari, 2015

Sida: 1
7 Januari, 2015
Senast uppdaterad 7 Januari, 2015.
#1
Samuel
Skribent

Registrerad: 2013-11-27
Välskriven recension som ger en stor bild på vad spelet är. Jag letar efter bra bilspel och då har man funderat en del på The Crew. Fast det är något som gjort att jag inte slagit till direkt, en oro av något slag. En oro som kanske känns lite bekräftad efter denna recension fast samtidigt är många punkter jag varit oroad över, inte alls farliga.

I ett bilspel är det viktigt, OTROLIGT viktigt att få till verkliga AI-förare där det känns som att man kör för sig själv och inte påverkar någon annans körning. Självfallet så finns det undantag om man kör på en bil, pressar ut en bil och så vidare. Men om man kör helt själv långt fram så bör inte motståndarna plötsligt kunna ta igen en ledning bara sådär. Eftersom den delen i ett spel är så viktig så kan det förstöra helt och hållet för min del.

Fast samtidigt så låter allt annat lovande. Stor värld som inte är repetitiv och många vägar att köra på. Bara det kan ge många timmar rolig bilande fram och tillbaka för att utforska världen.

Sedan måste jag klämma in en kommentar om att man inte kan köra på folk. Okej, det är inte avgörande på något sätt men det kan vara roligt om man kan göra det. Inte för att man ska åka runt i spelet och köra på massa folk för skoj, utan att man kan behöva väja för dom. Kan ge lite variation och självklart irritation om det händer när man minst vill och anar det.
Sida: 1