Nyheter / Recension: DriveClub

Recension: DriveClub

Racing i hög fart och snygga bilar. Det är vad DriveClub ska handla om, tyvärr har problemen överskuggat spelets kvalité. För själva spelet är verkligen inte lika dålig som själva lanseringen varit. Följ med här och du ska få svar på hur DriveClub levererar om man försöker bortse från fiaskot med lanseringen.
Ni kan nog allihopa historien vid det här laget. DriveClub var planerat att lanseras samtidigt som Playstation 4 men försenades strax före den tänkta lanseringen. Efter det har det flugit rykten åt alla håll och kanter när en eventuell lansering skulle ske. Det dröjde nästan ett år innan det slutligen lanserades och när det väl lanserades... ja, då fortsatte problemen. Överbelastade servrar och andra serverproblem påverkar fortfarande spelet, mer än en månad efter lanseringen. Den nedbantade gratisversionen till Playstation Plus har ännu inte släppts och en del onlineinnehåll är heller inte igång. Betyget för lanseringen av DriveClub hade fått noll poäng på en tiogradig skala, men nu är det inte lanseringen som ska granskas utan utan nu handlar det om själva spelet och då blir frågan desto mer komplex. För trots att inte alla funktioner ännu är aktiverade går det att uppleva det mesta som spelet har att erbjuda och själva spelkänslan kommer inte förändras när allt slutligen är tillgängligt och påslaget. Kanske kommer spelet bli något snäpp bättre men det får framtiden utvisa. Nu ska vi däremot fokusera på spelet så som det är just nu. Problemen känner vi alla till och det är ingen mening att älta vidare kring det, låt oss istället göra en djupdykning in i DriveClub!

Fin grafik och höga farter, där finner vi spelets centrala delar.

När det handlar om bilspel brukar det egentligen inte vara några större problem att placera in dem i en kategori. Antingen är det ett ett simulatorliknande spel som exempelvis Gran Turismo eller så rör det sig mer om arkadhållet där, mitt favoritspel, Burnout Paradise återfinns. DriveClub däremot är lite svårt att placera in i en av de kategorierna. Det handlar om banracing där man har mycket att vinna på att hålla rätt spår och bromsa lagom hårt i rätt sekund. Samtidigt uppmanas du ofta till att sladda dig runt kurvorna och du förlorar stundtals ingenting på en ordentlig krock. Det i kombination till ett märkligt bestraffningssystem och fullständigt intelligensbefriad AI ger en känsla av arkadracing. För min egen del har jag svårt för spel där man ska hålla rätt linje hela vägen och måste bromsa i exakt rätt tillfälle för att inte förlora en tävling. Därför har jag även varit lite tveksam till om det här verkligen är rätt racingspel för mig, men när vi kommit allt närmare lanseringen har mitt intresse ökat allt mer. Detta då det känts som att spelet dragit sig allt närmare arkadhållet. Jag vet inte riktigt om det här är ett dåligt försök till simulatorracing eller ett försök till att få med alla bilspelsfantaster? Resultatet har vi däremot tillgängligt och det imponerar inte enligt mig. Vill man göra en bra arkadracer måste det finnas mer arkadkänsla än vad som erbjuds här. För att kunna utmana de riktigt bra simulatorspelen får man heller inte implementera en så dålig AI som råder i DriveClub.

Låt mig ta något exempel så att ni förstår vad jag menar. Du kan gasa så mycket det bara går på en raksträcka men med hjälp av slipstream lyckas bilen bakom dig hålla sig nära och till slut även köra förbi. Snabbt svänger de in framför dig och tvärbromsar för att en kurva närmar sig, en kurva som du själv kan ta i betydligt högre fart. Eller varför inte den motsatta situationen, när du försöker köra om en motståndare och de helt plötsligt svänger rätt in i dig eftersom att du låg i idealspåret. När man dessutom lägger till bristerna i bestraffningssystemet hamnar vi en bit ifrån den äkta simulatorkänslan. Ena gången kan en motståndare svänga in rätt framför dig utan att du ges möjlighet att reagera och helt plötsligt blinkar det till. Du har blivit bestraffad för kollisionen. Nästa gång kan du använda samma motståndarbil som en broms. Du kan komma i full fart in i en kurva, utan att bromsa, och köra rätt in i bilen framför. Ingen bestraffning den gången men nästa gången du gör likadant är det mycket möjligt att du bestraffas.

Vackra banmiljöer och vackra landskap.

De riktiga racingsimulatorerna har under de senaste åren haft en riktigt hög nivå när det kommer till grafiken. Gran Turismo och Forza har duellerat stenhårt i detta område och det blir allt svårare att se skillnaden mellan riktiga fotografier och bilder från spelen. Nu har även DriveClub tagit sig ann denna utmaning och man gör det riktigt bra. Grafiken är utan tvekan en av spelets absolut starkaste punkter och är idag det snyggaste spelet till Playstation 4. Här imponerar främst ljussättningen och dess draw-distance som för oss till nya konsolgenerationen på riktigt. De 50 bilarna är vackert återgivna och när du trycker ner gaspedalen i de urläckra landskapen kan man verkligen njuta av spelet. Omgivningarna innehåller stor variation där du i ena racet kan få uppleva norrskenet i snöiga Norge medan du i nästa tävling beger dig till Chile eller Indien för nya utmaningar. Totalt finns det fem länder som vardera har elva banor, eller det beror på hur man räknar. Man kan egentligen halvera den mängden då de flesta banor har två versioner där enda skillnaden är åt vilket håll man kör. För själva enspelarläget räcker dessa banor med råge medan om man fastnar i spelets onlineläge kunde önska några fler. Det är emellertid under utveckling och under de närmsta månaderna kommer det att komma nya banor till spelet.

Något som man däremot får väga in i den grafiska bedömningen är bristen på skadedemolering. Tyvärr blir det aldrig några ordentliga skador på bilarna utan som mest några repor på lacken som fixas av sig själv till nästa tävling. Det blir heller inga skador som påverkar köregenskaperna. Med andra ord kommer inte en ordentlig krock att påverka dina vinstchanser mer än om du snurrar runt eller hamnar utanför vägen (då är det stor risk att vinstchansen försvinner direkt). Att hamna utanför vägen kan dock många gånger vara svårare än man tror då det på flera ställen återfinns osynliga barriärer som gör att du snabbt studsar tillbaka ut på banan igen. Personligen anser jag att det inte är godkänt på ett nytt bilspel idag. Att begränsa ytorna i ett banracingspel är inte speciellt svårt utan att behöva placera ut osynliga väggar precis bredvid vägen. Tyvärr är det många liknande misstag i DriveClub och trots att spelet blev ett år försenat känns det fortfarande fruktansvärt ofullständigt. Av någon outgrundlig anledning har utvecklarna tagit sig tid till att få molnen att anpassa sig utifrån rådande vindhastigheter. Möjligtvis att det här är något som någon enstaka person skulle sett som magnifikt i ett annars fulländat spel (ärligt talat, vem hade ens märkt det?). När det däremot gjorts i DriveClub, ett spel med endast 50 bilar och som innehåller osynliga väggar och saknar trim och andra bilinställningar känns det onekligen felprioriterat.

1337!

Själva enspelarläget erbjuder däremot gott om utmaningar för de flesta smaker och det handlar inte alltid om att vinna tävlingarna. Ett fåtal gånger handlar det överhuvudtaget inte om att slåss om topplaceringar mot andra tävlande utan enbart om hög fart och att sladda. Det är däremot i undantagsfall och i majoriteten av gångerna är det just pallplaceringar samt snabba varv som är det centrala. De flesta tävlingarna står på sina egna ben och är, i princip, helt separerade medan några ingår i kortare turneringar som innehåller två till fyra race. Samtliga tävlingar är korta och snabbt genomförda då det endast är ett fåtal tar mer än fem minuter från start till målgång. Med andra ord kan man ofta hinna med en extra tävling, även om man inte har tid att spela speciellt länge. I det stora hela handlar tävlingarna om att man har tre uppdrag att klara innan målgång. Ett avklarat uppdrag ger dig en stjärna och med hjälp av insamlade stjärnor kan du låsa upp tävlingar på högre nivåer. Många gånger handlar ett av tävlingens uppdrag om att man ska hamna topp tre (ibland blir det hårdare krav där man ska komma topp två eller till och med vinna) i tävlingen medan de övriga uppdragen varierar desto mer. Då kan det exempelvis vara att man ska klara ett varv, eller hela loppet, under en viss tid eller att man ska slå en viss snitthastighet på en kortare bansträcka. Ibland rör det sig även om att skaffa poäng från sladdar eller att hålla sig i idealspåret så mycket som möjligt. Med andra ord erbjuds det här en trevlig omväxling som ger spelet en extra växel. En växel som dessutom är varmt välkommen.

Oftast är det inte speciellt svårt att få en eller två stjärnor per race, men om man är ute efter att klara allt kommer du att ställas inför en tuff utmaning. Detta upplägg gör att de flesta spelarna kan finna en utmaning i DriveClub. De första tävlingarna innehåller egentligen inte några svårare utmaningar men ger spelarna möjlighet att vänja sig vid spelmekaniken och omgivningarna. Allt eftersom stegras sedan svårighetsgraden och mot slutet stöter nog de allra flesta på utmaningar som kräver betydligt mer än endast ett försök innan de är godkända och avklarade. Utöver dessa uppdrag finns det även förarpoäng och förarnivåer som låser upp nya bilar och styling. Poäng fås genom bra körning och gör att du klättrar nivåmässigt. Intjänade stjärnor ger poäng men även omkörningar, sladdar och prickfritt körande gör att du kan klättra till högre rang. Utöver dessa utmaningar, som ger stjärnor, finns det även utmaningar mot andra spelare. Det kan exempelvis röra sig om någon spelare som fått 2500 poäng av att ligga i idealspåret genom några kurvor. Slår du detta kommer du få extra poäng som gör att du snabbare kan klättra i nivåerna. Överlag är detta kul och ger lite extra motivation till att spela. Tyvärr är dessa poäng alltid från helt okända spelare och inte från dina vänner. Dessutom är systemet fyllt av buggar som gör det omöjligt att vinna duellen. Rekordet som jag sett i spelet ligger på över 20 000... km/h. Genom någon bugg har alltså spelare fått in en snitthastighet på över 20 000 km/h.

Dags för lite styling av bilen!

Vi har nu närmat oss slutet av denna recension utan att egentligen nämna onlineläget, och det i ett spel som egentligen har allt att vinna när man spelar tillsammans med andra spelare från världens alla hörn. De stora serverproblemen har emellertid satt så pass stora käppar i hjulen för DriveClub att det är svårt att ge onlineläget en ordentlig genomgång. Situationen har emellertid blivit betydligt bättre under de gångna veckorna men ännu är inte alla spellägen upplåsta. Grundtanken med DriveClub ligger däremot i att man ska starta, eller gå med i en existerande, klubb och att medlemmarna i denna klubb tillsammans ska samarbeta och göra klubben framgångsrik. Tanken är helt klart god och om Evolution Studios hade lyckats bättre med sina servrar hade just detta kunnat bli en stor och avgörande faktor för spelet. För även om spelet har sina brister är det, enligt mig, problem som man kan leva med så länge det är underhållande och det är just online som det här spelet ska snäppa upp en nivå till. Tyvärr har problemen varat lite för länge nu och det är många som gått vidare från det här spelet och som inte har några planer på att vända tillbaka.

Sammanfattning
DriveClub är inte ett dåligt spel! Problemet är att det heller inte är ett särskilt bra spel. Det är ett hyfsat spel som stött på otroligt stora problem i samband med lanseringen. Spelet är otroligt snyggt men saknar djupet som hade behövts för att bli riktigt bra. Att endast erbjuda 50 bilar räcker inte mot de större konkurrenterna, även om de är vackert detaljerade. Det hade fungerat bättre om det fanns större anpassningsmöjligheter men med nuvarande upplägg känns det för tunt. Att det inte finns några trim eller möjligheter att finjustera inställningar är riktigt tråkigt. Vill man få spelarna att stanna kvar, och inte direkt gå vidare till nästa spel, räcker det inte idag med att enbart erbjuda korta tävlingar utan någon sysselsättning mellan tävlingarna. Min känsla är att Evolution Studios har varit oroliga att göra DriveClub för svårt. Fast ska sanningen fram behöver inte trim och bilinställningar göra spelet speciellt svårt. Det är fullt möjligt att ge spelarna hyfsade möjligheter till att förbättra bilens egenskaper, till spelarens egna körstil, utan att bli tvingad till att lägga ner flera timmar på varje bil. Däremot ger det spelet en extra dimension som såväl nybörjare som experter kan finna nöje i. Dessutom hade dessa inställningar behövts. Personligen har jag inga stora problem med körkänslan men med mer möjligheter för spelarna hade fler kunnat bli nöjda med bilhanteringen.

Enligt mig är DriveClub ett snyggt spel som saknar alldeles för mycket innehåll för att bli ett spel värt att minnas om några år (förutom själva lanseringen som hånfullt kommer leva vidare). Det är med andra ord inte bara serverproblemen som är problemen för Evolution Studios. Jag tror att både de själva och Sony hade större förväntningar på slutresultatet, och då ska vi komma ihåg att det här dessutom blev försenat i ett år. Hur tomt på innehåll var det inte då när DriveClub egentligen skulle ha lanserats!?

En nattlig kurvtagningsduell.

1pt1pt1pt1pt1pt1pt0pt0pt0pt0pt

Datum: 17 November, 2014

Sida: 1
18 November, 2014 #1
Samuel
Skribent

Registrerad: 2013-11-27
Ungefär samma betyg jag skulle gett spelet och samma punkter jag tänker på när jag listar upp hur DriveClub är. Själva spelmekaniken är rolig och ett bra spel på det viset, än om det finns nackdelar som kollisionspoängen. Tycker man tappar poäng både om man blir påkörd eller om man kör på någon.

Tycker det är värt att skaffa om man letar efter ett bilspel. Men om man redan är upptagen med flera andra så kan man fortsätta med de istället... :-)
Sida: 1