Nyheter / Recension: Watch Dogs [PS4]

Recension: Watch Dogs [PS4]

Väntan har varit lång men till slut lanserades äntligen ett av årets mest efterlängtade spel. Lägg undan dina vapen och ta fram din mobiltelefon istället, för nu ska inte skottlossningarna hamna i centrum. Den här gången agerar vi utan att synas. Övervakningskamerorna blir till våra vänner när resan går till Chicago.
Vi var nog många som blev besvikna när Ubisoft meddelade att deras storspel Watch Dogs var försenat i omkring ett halvår. Nu är emellertid väntan över och ett av årets mest efterlängtade spel har slutligen lanserats. Under förseningen har däremot inte Ubisoft varit helt sysslolösa. Ett enormt PR-maskineri sattes igång och olika klipp, som visade upp spelet, släpptes i en tät följd. Denna hårda marknadsföring har såväl risats som rosats. Många av dessa klipp har lett till högljudda diskussioner kring spelets kvalitéer och allt som oftast har det varit med den uppvisade grafiken i skottlinjen. Från att ha hyllats för sin grafik när spelet utannonserades för två år sedan har det med tiden blivit allt mer sågat. Nu är spelet äntligen lanserat men vilken grafisk nivå håller det egentligen och är hackningsmöjligheterna endast en gimmick eller bidrar det faktiskt till spelet? Ubisoft har hela tiden haft siktet tydligt inställt på att det här ska bli en succéartad lansering och nog har de lyckats alltid. Under spelets första dygn och under dess första vecka till försäljning har det slagit interna rekord för Ubisoft. Under den första veckan har det även slagit rekord för hela branschen när det handlar om nya speltitlar. Vad är det egentligen som ligger bakom denna succé? En del av sanningen går nog att finna i en lyckad marknadsföring och en annan del av sanningen återfinns i den stora spelbrist som infunnit sig de senaste månaderna. Har Watch Dogs det som krävs för att släcka denna törst efter riktigt bra spel eller får vi leta vidare ett tag till?

Med hjälp av sin mobiltelefon kan Aiden hacka sig in i det mesta

När det handlar om Watch Dogs har Ubisoft satsat allt på ett enda kort. Om man jämför Watch Dogs med konkurrenterna finns det bara en punkt som är utmärkande och det handlar givetvis om hackningsmöjligheterna. I själva verket behövs det heller inte mycket mer än det då spelet bygger på ett starkt grundkoncept. Lyckas de bara kombinera det unika man har med de delar som konkurrenterna gör bra kan man mycket väl ha ett slagkraftigt spel. I det här fallet handlar det alltså om att ta den våldsamma friheten från andra sandlådespel och blanda ihop det med ett modernt verktyg. Övervakningssamhället är något som många skräms av och med tanke på hur lätt vi nu kommer hacka oss in i övervakningskameror blir det lätt att förstå dilemmat med denna konstanta övervakning. I Watch Dogs får vi även se konsekvenserna som uppstår när någon lär sig utnyttja all information som våra mobiltelefoner innehåller. Denna gång är det vi själva, genom Aiden Pearce, som besitter denna kunskap. Glöm däremot inte bort att nästa gång kanske det är din fiende! Med ett enda knapptryck kan vi nu tömma kontona hos Chicagos invånare och precis lika lätt tar vi över stadens övervakningskameror. Aiden tillhör inte de mest laglydiga i staden och det är efter en misslyckad kupp mot ett hotell som handlingen tar fart. Vår huvudkaraktär överlever efter detta ett mordförsök riktat mot honom, men värre går det för hans systerdotter. Drygt ett år efter attacken har Aiden äntligen lyckats få tag på personen som orsakade dödsfallet. Det hela handlar emellertid inte bara om vem som utförde dådet, utan det måste finnas personer högre upp i hierarkin som ska få betala. Allt går däremot inte som planerat och snart är vi utnyttjade av Aidens förra kompanjon.

Berättelsen utspelar sig i Ubisofts bild av Chicago och här möts vi av en stad som känns väldigt levande. Här kommer vi nämligen lite närmare de vanliga fotgängarna jämfört med vad vi är vana med. Med hjälp av din mobiltelefon kan du få lite information om personerna som finns i din närhet. Väljer jag slumpmässigt ut två fotgångare får jag exempelvis veta att den ena heter Oliver Mason och arbetar som projektledare samtidigt som han volontärarbetar som livräddare. Hans kompanjon, Deon Bey, tittar istället mycket på våldsporr. Värdelöst vetande kanske, men det ger ändå lite pluspoäng och bidrar till en mer levande känsla. Samtidigt som du får denna information kan du även hacka många av invånarnas mobiltelefoner med lite olika resultat. Ibland kan du då tjuvlyssna på deras samtal eller deras chattkonversationer. Många gånger innehåller dessa sexuella anspelningar, men en del gånger kan du även även få tips på var något brott begås eller rånbyte gömts. Vill du vinna lite sympati hos Chicagos invånare kan du då välja att följa denna information för att förhindra brottet. Fortfarande med din mobiltelefon i handen kan du även ta information om invånarnas bankkonton och kort. Nästa gång du passerar en bankomat kan du med hjälp av denna information tömma deras konton och bli lite rikare själv. Egentligen är inte detta några pengar som du har någon större nytta av, även om du kan spendera dessa på exempelvis kläder eller bilar. Jag har åtminstone aldrig varit i akut behov av pengar i spelet utan hela tiden haft en stabil summa tillgänglig för konsumtion. Oavsett behov eller anvädningsmöjligheter är just dessa vardagshack något som utmärker Watch Dogs och de känns även spännande och intressanta. Det som skiljer sig från konkurrenterna är att du kan utföra dessa rån helt dolt. Här är det ingen som märker någonting till skillnad från konkurrenterna där du ofta måste vifta med en pistol för att lyckas utföra ett rån. Detta sker både på gott och ont då du egentligen aldrig hamnar i problem på grund av dina onda handlingar.

Nyss nämna småhack tillhör däremot bara en liten del av det som Watch Dogs handlar om. Aiden tillsammans med sin mobiltelefon besitter betydligt större krafter än att bara råna intet ont anande invånare på småpengar. Här handlar denna kombination även om ett modernt och dödligt vapen. Du kan exempelvis spränga sönder ett elskåp och råkar det då stå någon i närheten begår du då samtidigt ett mord. Detta är även något som du helt klart kommer ha stor användning av, för även om du har skjutvapen till hands är det mycket roligare att använda sig av hacken för att finta bort och skada fiender. Att bara promenera in bland beväpnade vakter och skjuta ihjäl dem är ingenting som det här spelet vinner på. På den punkten erbjuds nämligen ingenting unikt. När man istället väljer att gömma sig i skuggan och plocka fram mobiltelefonen börjar spelet visa upp sina kvalitéer. Ett snabbt knapptryck och du har tagit över en övervakningskamera. Genom denna kan du sedan hoppa vidare till andra övervakningskameror tills du hittat ett bra utgångsläge. Lär dig vakternas mönster och smyg sedan förbi eller slå ut dem en efter en utan att själv vara i närheten av smällarna. Ta ut den ena med hjälp av ett elskåp innan du slår ut nästa genom att hacka dig in i en handgranat... Avsluta sedan räden med att starta ett billarm för att locka en vakt åt ett annat håll innan du själv smyger upp bakom honom och slår honom medvetslös.

En sak som ger spelet en mer levande känsla är informationen om alla invånarna.

Även när du är mitt uppe i en fartfylld biljakt gäller det att vara beredd med mobiltelefonen. Ja, åtminstone om du kör omkring i Ubisofts version av Chicago. Handlar det om det verkliga livet bör du hålla bägge händerna på ratten istället, förhoppningsvis utan några som jagar dig. När du spelar Watch Dogs och är på flykt i en bil kan du slå ut de jagande genom att manipulera trafikljusen i korsningar. Eller om du behöver skaffa dig några sekunders försprång kan du leta upp en bro som går att öppna. Ett tryck senare är de som jagar dig fast på fel sida av bron, medan du gasar vidare mot friheten. Är du ute efter en större förödelse kan du försöka smälla några gasledningar som går under vägen. Resultatet blir lite mer kaotisk än en broöppning men stundtals även mer effektivt. Lyckas du med dessa sprängningar lär inte de jagande köra många meter till. Som ni kan se är det gott om möjligheter som vi bjuds på när Aiden har sin telefon nära till hands. Tyvärr är det däremot inte enbart positiva inslag utan det kan även bli till en liten gäspning och bristerna framträder ganska snart. Första gången du befinner dig i en biljakt känns det verkligen nyskapande att bara trycka in en knapp för att ge grönt ljus åt samtliga bilar som står och väntar vid trafikljus. När du däremot varit med om några biljakter (tro mig, du kommer uppleva mer än en) är inte detta riktigt lika intressant längre. Du kan enkelt köra förbi fem trafikljus och manipulera dem en efter en. Alla bilar som står och väntar får grönt och varenda gång gasar de iväg i full fart och orsakar en masskrock. Det blir lite tröttsamt med samma scenario gång på gång. Någon gång borde man misslyckas med detta, men så länge du har batteri (du slösar batteri genom hackerattacker, men det laddas upp av sig själv) kvar i telefonen kommer du skapa kaos bakom dig. Första gångerna känns detta nytt och fräscht men i längden känns det ganska billigt när du når samma resultat varje gång. Emellertid finns det flera alternativa sätt, för att förstöra dina offers bilar, vilket minimerar detta problem. Samtidigt är det även lite för enkelt att utföra alla dessa hack. Du trycker helt enkelt på fyrkant och sekunden senare är det klart. När man lägger till att det på skärmen tydligt framgår exakt när du ska trycka krävs det inte mycket av dig för att bli framgångsrik. Lite timing är allt som behövs.

Under berättelsens gång kommer du stöta på flertalet uppdrag där du kan välja vilken taktik du vill använda dig av. Inte så att berättelsen kräver ett aktivt val av dig för att gå vidare utan snarare ett taktiskt val från ditt håll kring hur du tänker ta dig ann dina motståndare. Ett sätt är att ta fram ett lämpligt vapen och skjuta dig fram. Ser dina fiender dig är detta ett troligt scenario även om det går att kringgå skjutandet även då. Det alternativa sättet är kanske något långsammare men desto roligare istället. Då handlar det självklart om att återigen ta fram mobiltelefonen ur fickan och utnyttja dess kraft. Tyvärr kommer lite för många uppdrag om att påminna om varandra. Du ska tränga dig in i ett välbevakat område och utföra någon handling där. När det är utfört är det dags att fly. Det blir för många biljakter och skottlossningar för spelets bästa. Även om du tar ett steg åt sidan och koncentrerar dig på sidouppdragen istället för huvudberättelsen kommer det bli repetitivt. Oftast handlar det då om att låsa upp en dörr genom att följa några ledningar och hacka boxarna som finns längs dessa ledningar. Inte speciellt underhållande i längden men det finns även en del guldkorn begravda. Många av sidouppdragen och sidoberättelserna känns välgjorda, intressanta och ger lite nya dimensioner till spelet. Det är helt enkelt saker man vill klara av för att följa även dem till historiens slut. Ubisoft har även släppt lös några av sina mer galna idéer i något som de kallar ”digitala trippar”. Här förvandlas Chicago helt och hållet. Eller vad sägs om att sätta dig i en ostoppbar bil och köra ihjäl zombies? Eller varför inte skjuta på folk med din gigantiska spindel? Ja ni kan med andra ord räkna med några galna upptåg även i Watch Dogs.

Om vi fokuserar lite på det grafiska är det en känsla som etsat sig fast hos mig. Trots att spelet håller en bra grafisk nivå känns det som att Watch Dogs lider mycket av att det finns till för många format. Det blir egentligen aldrig den där tydliga generationsövergången som många hoppats på. Skulle Ubisoft endast ha fokuserat på de nyare konsolerna skulle Watch Dogs helt klart nått en än bättre nivå. Det här är däremot ingenting som ska skrämma er från ett inköp. För det håller en bra nivå och bland annat animationerna håller väldigt hög klass. Det Chicago som vi får köra omkring i är kanske inte den största staden vi fått utforska men det finns trots det gott om trevliga miljöer att besöka. Inne i stadskärnan möts vi av exklusiva bilbutiker innan vi tar en sväng ut till förorten och möts av beatbox. Tyvärr finns det inga flygplan eller helikoptrar till förfogande men däremot finns det en hel del olika fordon på land och även några båtar. Känner du inte för att själv sätta dig bakom ratten och transportera dig tvärs igenom staden finns det verktyg som underlättar. Dels kan du förflytta dig genom stadens L-tåg. Välj bara ut en slutdestination och du förflyttas genast dit. Alternativt att du tar och teleporterar dig till något av dina gömställen. Båda dessa verktyg är välkomna inslag då det annars kan bli ganska långa resor.

Bilden från en övervakningskamera, ett vanligt förekommande verktyg som ger bra överblick.

Medan du åker omkring i Chicago finns det risk att andra personer sätter igång en jakt på dig. Då pratar jag inte om vem som helst utan nu är vi inne på spelets flerspelarläge. Lite då och då kan det dyka upp en symbol om att du har möjlighet att vara med i en biltävling eller om du vill förfölja och hacka en annan spelare. Samma möjligheter kommer att dyka upp för de andra spelarna. Med andra ord kommer du hamna i situationer där du är offret för en hackerattack. Då måste du snabbt hitta hackaren innan hacket har fullbordats. Upplägget fungerar riktigt bra men det kan även vara frustrerande. Som när du precis har tänkt starta nästa uppdrag och istället möts av det faktum att du är under attack. Helheten gör att känslan för en levande stad växer sig än starkare i och med att inte ens du går säker från attacker. Skillnaden mellan spelens flerspelarläge och det mer traditionella enspelarläget börjar suddas ut alltmer. Vad man anser om det är en smaksak, men jag anser att Watch Dogs har fått in detta på ett smidigt sätt. Trots det stängde jag av dessa möjligheter då jag personligen inte ville bli störd under mitt spelande.

Sammanfattning
Då återstod då det här med en betygsättning och att sammanfatta spelets höjdpunkter och förbättringsmöjligheter. Ärligt talat känns det inte helt lätt att sätta detta betyg. Under min första spelstund med Watch Dogs blev jag imponerad av det mesta. Spelet kändes fräscht och snyggt men tyvärr höll inte samma känsla i sig hela vägen. Jag blev aldrig trollbunden av berättelsen och bristerna i grafiken framträdde ganska snart. Enligt mig är Aiden en intetsägande och tråkig karaktär som jag inte bryr mig om överhuvudtaget. När jag var klar med själva huvudberättelsen kändes spelet som en parentes i spelhistorien i väntan på uppföljaren. Däremot växte spelet några nivåer när jag väl tog mig tid att utforska Chicago. Den levande känslan blev allt starkare och med många av sidouppdragen var verkligen intressanta att följa från start till mål. Dessa moment kändes inte ditlagda bara för att det ska finnas, utan stora delar av de momenten bidrog verkligen till spelet. Tyvärr når inte Watch Dogs riktigt upp till sin potential med det är fortfarande ett bra spel. Förutsättningarna för en uppföljare är riktigt goda då de byggt upp en bra grund genom Watch Dogs.

1pt1pt1pt1pt1pt1pt1pt0pt0pt0pt

Källor

Watch Dogs Breaks (More) Records

Datum: 27 Juni, 2014

Sida: 1
27 Juni, 2014 #1
Tommish
Medlem

Registrerad: 2013-11-29
Fint skrivet.
28 Juni, 2014 #2
Samuel
Skribent

Registrerad: 2013-11-27
Jag tror att Watch Dogs 2 blir en succé. Ungefär som Assassins Creed 2. Det första spelet i Assassins Creed spelserien var ganska repetitiv och fick skit för det medan uppföljaren fick mycket god kritik.

Men tycker ändå denna recension lockar en till att spela, även om den slutar med att spelet inte når upp till sin potential. Ett spel värd att plocka upp!
Sida: 1