Sida: 1 2 3 4 Sista »
19 Januari, 2014 #1
Samuel
Skribent

Reg: 27 November, 2013
PSN: aiek

pm
Kom och tänka på en sak, varför ska vi inte ha en tråd om världens största sociala medie-hemsida!? Därför passar denna tråd perfekt om du vill diskutera facebook, har frågor om det eller ja, allt vad som kan tänkas.

Vi hör massor om att ungdomar lämnar Facebook i rasande takt och förflyttar sig fram till twitter istället. Tror du det är en sanning att folket lämnar facebook? Jag tror det är en sanning med modifikation. Jag ser mycket äldre folk 20-80 som registrerar sig på facebook men jag ser inte mycket folk 0-20 som väljer facebook, utan de kör på twitter istället. Men de som redan är medlem och är mellan noll till tjugo år lämnar inte.

Därför tror jag att man kan jämföra denna statistik om att ungdomar lämnar facebook med citatet: "New study says teen pregnancy drastically drops after 20". När inga ungdomar registrerar sig och inte heller avregistrerar sig, då kommer automatiskt det bli så att ungdomarna försvinner när de kommer till en annan åldersgrupp, även fast medlemsantalet blir densamma.

För att få igång en diskussion tänkte jag prata om "Graph Search", en funktion som snart kommer släppas till alla där man kan söka på massa information om en användare. Du kan enkelt söka efter platser en person besökt, sidor en person gillar och bilder han eller hon är taggad i. Vad tycker du om den, är det farligt för "det privata" livet för alla?
20 Januari, 2014 #2
apelipell
Medlem

Reg: 2 December, 2013
PSN: joacim_apell

www   pm
Kom och tänka på en sak, varför ska vi inte ha en tråd om världens största sociala medie-hemsida!? Därför passar denna tråd perfekt om du vill diskutera facebook, har frågor om det eller ja, allt vad som kan tänkas.

Vi hör massor om att ungdomar lämnar Facebook i rasande takt och förflyttar sig fram till twitter istället. Tror du det är en sanning att folket lämnar facebook? Jag tror det är en sanning med modifikation. Jag ser mycket äldre folk 20-80 som registrerar sig på facebook men jag ser inte mycket folk 0-20 som väljer facebook, utan de kör på twitter istället. Men de som redan är medlem och är mellan noll till tjugo år lämnar inte.

Därför tror jag att man kan jämföra denna statistik om att ungdomar lämnar facebook med citatet: "New study says teen pregnancy drastically drops after 20". När inga ungdomar registrerar sig och inte heller avregistrerar sig, då kommer automatiskt det bli så att ungdomarna försvinner när de kommer till en annan åldersgrupp, även fast medlemsantalet blir densamma.

För att få igång en diskussion tänkte jag prata om "Graph Search", en funktion som snart kommer släppas till alla där man kan söka på massa information om en användare. Du kan enkelt söka efter platser en person besökt, sidor en person gillar och bilder han eller hon är taggad i. Vad tycker du om den, är det farligt för "det privata" livet för alla?

På förra forumet började Facebooktråden med frågor kring ifall det verkligen kunde bli något, och vad meningen var. :D

Till ämnet. Jag tycker att det mesta med Facebook är farligt mot "det privata".

Twitter är lysande för att dela och konsumera information. Däremot är det idiotiskt att försöka föra en längre konversation.
Testar mobiltelefoner, surfplattor och tillbehör: http://www.apetech.se/
20 Januari, 2014
Senast uppdaterad 20 Januari, 2014.
Samuel
Skribent

pm
På förra forumet började Facebooktråden med frågor kring ifall det verkligen kunde bli något, och vad meningen var. :D

Till ämnet. Jag tycker att det mesta med Facebook är farligt mot "det privata".

Twitter är lysande för att dela och konsumera information. Däremot är det idiotiskt att försöka föra en längre konversation.
Minns du vilken tid den tråden skapades? Skulle vara intressant och läsa den i wayback machine! Kan tänka mig att det fanns folk som inte trodde den skulle bli lika stor som sidan egentligen är idag.

Jag har ännu inte hittat någon hemsida som är lika användbar som Facebook. Människorna finns där och funktionerna finns där. Instagram kan inte ersätta fotofunktionerna på facebook då man bara brukar ladda upp en bild åt gången där och i sämre kvalité. Sedan har vi twitter som inte heller kan ersätta, då 140 tecken i de flesta fall är för kort. Visst fyller twitter en god funktion men jag föredrar ändå facebook.
20 Januari, 2014 #4
apelipell
Medlem

PSN: joacim_apell

www   pm
Minns du vilken tid den tråden skapades? Skulle vara intressant och läsa den i wayback machine! Kan tänka mig att det fanns folk som inte trodde den skulle bli lika stor som sidan egentligen är idag.

Jag har ännu inte hittat någon hemsida som är lika användbar som Facebook. Människorna finns där och funktionerna finns där. Instagram kan inte ersätta fotofunktionerna på facebook då man bara brukar ladda upp en bild åt gången där och i sämre kvalité. Sedan har vi twitter som inte heller kan ersätta, då 140 tecken i de flesta fall är för kort. Visst fyller twitter en god funktion men jag föredrar ändå facebook.

Nej tyvärr. Kommer inte ihåg alls när den tråden skapades.
Testar mobiltelefoner, surfplattor och tillbehör: http://www.apetech.se/
20 Januari, 2014 #5
Samuel
Skribent

pm
Är det någon här som testat Graph Search på facebook?
22 Januari, 2014 #6
Samuel
Skribent

pm
Facebook kommer enligt ny studie tappa 80% av alla sina användare inom tre år. - källa

Vad tror ni om det? Visst har vi sett hemsidor dö ut väldigt snabbt men jag känner att Facebook är alledes för rotat i människors liv för att kunna dö ut så snabbt. Vi kanske kommer få se Facebook minska några procent men 80%, har jag svårt att tro på.

Facebook har såklart varit i fasen där hemsidan kulminerat men när hemsidan är en vardag för många så tror jag inte den kommer dö ut lika snabbt som den växt.

Eller vad tror ni?
29 Januari, 2014 #7
Samuel
Skribent

pm
"Samtidigt kommer allt fler rapporter om att Facebook börjar tappa greppet om användarna, särskilt i yngre åldersgrupper, som tonåringar och studenter, där konkurrerande tjänster som Snapchat (som Facebook för övrigt gjort ett fruktlöst försök att köpa för tre miljarder dollar) och Twitter i stället vinner mark. Därför kommer investerarna och analytikerna vara mycket uppmärksamma på hur många som använder tjänsten och hur ofta de gör det."

http://www.idg.se/2.1085/1.544530/siffrorna-som-kan-falla...

En teori jag funderar på är om Snapchat kan störa facebook egentligen. Har inte dessa två sidor helt olika funktioner och användningsområden? Men samtidigt antar jag att facebook såg snapchat som ett hot då de försökte köpa hemsidan för tre miljarder kronor.
4 Februari, 2014 #8
Samuel
Skribent

pm
Idag fyller Facebook tio år.
http://www.slate.com/content/dam/slate/blogs/future_tense/2014/02/03/Facebook_10th_Timeline.jpeg.CROP.promovar-mediumlarge.jpeg
http://www.slate.com/blogs/future_tense/2014/02/03/facebo...

Har ni några minnen från facebook? :-)
10 Februari, 2014
Senast uppdaterad 10 Februari, 2014.
Samuel
Skribent

pm
Har en fråga, går det att blockera grupper så att man inte ser en enda sak av det i "newsfeeden"? Det är någon grupp nu som jag helst vill bara få bort fem gånger om från min newsfeed.

Edit - Hittade en lösning, gå in på inställningarna för ett inlägg som syns på newsfeeden, där kan man dölja allt från gruppen. Tack o lov.
11 Februari, 2014 #10
Samuel
Skribent

pm
Hittade en ytterst intressant video.

Det finns en del sätt att få likes på en sida, både olagliga och lagliga. Ett av de olagliga sätten är att köpa dessa likes och det kommer oftast från utvecklingsländer. Sedan har vi det lagliga sättet som är att marknadsföra sin hemsida på facebook, detta kostar en hel del pengar, men är det verkligen värt det?

Facebook arbetar en del mot att hindra folk att köpa likes, för att lokalisera alla köpta likes så kan Facebook kolla på hur troligt det egentligen är att ett land långt bort gillar en sida från Sverige. Om många från ett utvecklingsland gillar en enda hemsida så är det enklare för Facebook att hitta den trafiken och ta bort alla likes, då den är fejk.

Men hur gör då alla de som säljer likes för att förhindra att Facebook ser fejkade likes? Jo! De som säljer likes gillar massor med sidor och då är trafiken så utspredd så att Facebook får det avsevärt mycket svårare att se vilka likes som är falska och inte.

I slutändan, vad betyder detta? Jo, om man betalar facebook för att marknadsföra en sida då kommer man garanterat få många fler likes. Men procenten som engagerar sig i sidan (gillar, kommenterar, delar...) kommer minska drastiskt.

En post på facebook fungerar på så sätt att det börjar med att visas för en liten procent. Om många av dessa engagerar sig i inlägget så kommer det visas för ännu mer i vänkretsarna. Detta är ganska dåligt, följ bara detta exempel:

Första facebooksidan
Har 100 likes, 50% har engagerats sig i sidan senaste månaden.

Andra facebooksidan
Har 1000 likes, 1% har engagerats sig i sidan senaste månaden.

Detta är ett högst troligt scenario. För om du betalar facebook så kommer du få många likes från folk som inte engagerar sig, det betyder att du får en minskat procent av folk som gillar, kommenterar eller delar dina statusar i facebooksidan.

Som tidigare sagt så börjar ett inlägg delas med en få skara användare, denna mängd kommer inte öka (något nämnvärt) när du får mer likes. Men här kommer det stora problemet, inlägget kommer skickas ut till fler procent som inte engagerar sig!

Det betyder i sin tur att du kommer nå mindre folk. Eftersom det krävs att du från början får likes för att inlägget ska sprida sig ännu mer och du får inte likes av folk som engagerar sig!

Så, om man betalar för att marknadsföra sig på facebook, så kan det betyda att du får mindre folk som ser dina inlägg än hur det var innan. Därför kanske du kommer behöva betala mer, inte för din facebooksida men för dina inlägg. Då kan dina inlägg nå en större användarbas utan att behöva få likes från början. Det är för mig ett otroligt snålt sätt för Facebook att tjäna pengar, men de tjänar nog en del på metoden så det är nog inget de kommer ändra.

Detta inlägg blev lite rörigt, men hoppas ni förstår.

Vad tycker ni om denna metod facebook använder?
19 Februari, 2014 #11
Samuel
Skribent

pm
Från en annan tråd, om att Facebook köper WhatsApp:
Facebook köper WhatsApp för 19 miljarder dollar
http://www.businessinsider.com/facebook-is-buying-whatsap...

Undrar vad detta rent teknisk kommer innebära för appens framtid...

Tycker att det är en väldigt intressant strategi Facebook har. När Instagram började hota facebooks aktivitet köpte de upp den tjänsten och om jag förstått det rätt så har de även försökt köpa det populära Snapchat, men misslyckats. Fast tror det var viktigare för dom att få tag på Instagram än Snapchat då Instagram på ett litet sätt kan ersätta Facebook men det kan inte Snapchat.

Sedan har vi alltså det senaste i raden, att WhatsApp köps upp av Facebook för 19 miljarder dollar. Ännu en stor summa likt Instagram, fast nitton gånger dyrare. Instagram fick de tag på för en miljard dollar. Nu för Whatsapp är inte allt direkt "cash i handen" utan handlar om andra pengar också. Men fortfarande en imponerande summa som får en att tänka till.

För jag trodde aldrig att Facebook såg Whatsapp som en värre konkurrent. Men de kanske gjorde det, kanske Whatsapp har något som inte Facebook redan har och därför för att kunna utveckla facebooks chatt så har de köpt till sig den.

För Facebook har pengar, pengar som man tror att de slösar bort men egentligen köper de bara upp konkurrensen som gör att de klarar sig många år till som herre på täppan.
20 Februari, 2014 #12
FeBBe33
Medlem

Reg: 29 November, 2013
PSN: FeBBe33
Klan: [IDJ]

pm
Har eran facebook också spammas av det nya fenomenet "nomeneringar" alias öldrickatävlingarna?
Born To Be A Geek
20 Februari, 2014 #13
Urakaipa
Medlem

PSN: Urakaipa

pm
Har eran facebook också spammas av det nya fenomenet "nomeneringar" alias öldrickatävlingarna?

Nope. Tror det är begränsat via ålder....
20 Februari, 2014
Senast uppdaterad 20 Februari, 2014.
Urakaipa
Medlem

PSN: Urakaipa

pm
Från en annan tråd, om att Facebook köper WhatsApp:

Tycker att det är en väldigt intressant strategi Facebook har. När Instagram började hota facebooks aktivitet köpte de upp den tjänsten och om jag förstått det rätt så har de även försökt köpa det populära Snapchat, men misslyckats. Fast tror det var viktigare för dom att få tag på Instagram än Snapchat då Instagram på ett litet sätt kan ersätta Facebook men det kan inte Snapchat.

Sedan har vi alltså det senaste i raden, att WhatsApp köps upp av Facebook för 19 miljarder dollar. Ännu en stor summa likt Instagram, fast nitton gånger dyrare. Instagram fick de tag på för en miljard dollar. Nu för Whatsapp är inte allt direkt "cash i handen" utan handlar om andra pengar också. Men fortfarande en imponerande summa som får en att tänka till.

För jag trodde aldrig att Facebook såg Whatsapp som en värre konkurrent. Men de kanske gjorde det, kanske Whatsapp har något som inte Facebook redan har och därför för att kunna utveckla facebooks chatt så har de köpt till sig den.

För Facebook har pengar, pengar som man tror att de slösar bort men egentligen köper de bara upp konkurrensen som gör att de klarar sig många år till som herre på täppan.

http://cdn2.sbnation.com/assets/4026339/WhatsAppGrowth.jpg
Nuff said..

Man köper framtidstro ... vilket är det som driver börsen ...
25 Februari, 2014 #15
Samuel
Skribent

pm
Ja, det hände bra många gånger där ett tag. Numera är det tyst.

http://cdn2.sbnation.com/assets/4026339/WhatsAppGrowth.jpg
Nuff said..

Man köper framtidstro ... vilket är det som driver börsen ...
Undrar vad som krävs för att ett konto ska vara aktivt. Kanske är enklare i WhatsApp än i exempelvis Facebook?

---

Är det någon här som använder sig av Faceboooks mail? Den ska tydligen stängas ner inom de närmsta månaderna då det inte är tillräckligt många som använder den tjänsten.

Sida: 1 2 3 4 Sista »