Forum / Allmänt om PS4 / Kan inte använda x-knappen i spel?
Sida: 1
12 Januari, 2018 #1
DrottningUrsula
Medlem

Reg: 12 Januari, 2018

pm
Hej! Första inlägget här och jag behöver verkligen er hjälp!
Jag har en PS4 med senaste uppdateringarna. Vid en uppdatering av Gran Turismo Sport hängde sig systemet.
Nedladdningen av uppdateringen gick bra, men när filerna skulle kopieras och installeras hände absolut ingenting. Efter ett par timmar stängde jag av spelet och systemet.
Men efter detta har jag fått problem med att min x-knapp på kontrollen inte fungerar i något spel alls. Knappen fungerar som vanligt i menyerna och jag har inga problem att navigera i konsolens menyer, men så fort jag startar ett spel så "dör" kontrollen och det är endast PS-knappen samt share-knappen som fungerar.
Det spelar ingen roll om kontrollen körs trådlöst eller med medföljande USB-kabel.

Jag var idag i kontakt med Sonys support på telefon.
Vi provade att koppla ifrån kontrollen med systemet, var det PS-knappen + share? Och återanslöt igen.
Vi provade en reset av kontrollen med resetknappen på kontrollens undersida.
Vi provade att starta konsolen i felsäkert läge. Men när jag kom in i det felsäkra läget kunde jag inte aktivera kontrollen med PS-knappen, (trots att den var ansluten med kabel) så vi kunde inte göra en reset av mjukvaran heller.
Nu ikväll har jag provat att initiera hela systemet. Också det utan framgång.

Nu vet jag inte vad jag ska prova. Killen på supporten tyckte jag skulle köpa ytterligare en kontroll ifall det skulle vara något fel på denna. Men eftersom knappen fungerar utmärkt i menyerna så är tanken på att den inte skulle fungera i spelen långsökt.

Vad säger ni som har bättre koll på detta? Mycket tacksam för all hjälp!
13 Januari, 2018 #2
He-Man089
Medlem

Reg: 2 December, 2013
PSN: He-Man089

pm
Hej! Första inlägget här och jag behöver verkligen er hjälp!
Jag har en PS4 med senaste uppdateringarna. Vid en uppdatering av Gran Turismo Sport hängde sig systemet.
Nedladdningen av uppdateringen gick bra, men när filerna skulle kopieras och installeras hände absolut ingenting. Efter ett par timmar stängde jag av spelet och systemet.
Men efter detta har jag fått problem med att min x-knapp på kontrollen inte fungerar i något spel alls. Knappen fungerar som vanligt i menyerna och jag har inga problem att navigera i konsolens menyer, men så fort jag startar ett spel så "dör" kontrollen och det är endast PS-knappen samt share-knappen som fungerar.
Det spelar ingen roll om kontrollen körs trådlöst eller med medföljande USB-kabel.

Jag var idag i kontakt med Sonys support på telefon.
Vi provade att koppla ifrån kontrollen med systemet, var det PS-knappen + share? Och återanslöt igen.
Vi provade en reset av kontrollen med resetknappen på kontrollens undersida.
Vi provade att starta konsolen i felsäkert läge. Men när jag kom in i det felsäkra läget kunde jag inte aktivera kontrollen med PS-knappen, (trots att den var ansluten med kabel) så vi kunde inte göra en reset av mjukvaran heller.
Nu ikväll har jag provat att initiera hela systemet. Också det utan framgång.

Nu vet jag inte vad jag ska prova. Killen på supporten tyckte jag skulle köpa ytterligare en kontroll ifall det skulle vara något fel på denna. Men eftersom knappen fungerar utmärkt i menyerna så är tanken på att den inte skulle fungera i spelen långsökt.

Vad säger ni som har bättre koll på detta? Mycket tacksam för all hjälp!

Hittade en enkel och en mer avancerad lösning

Enkel :

Avancerad : Controller only working on PS menu but not in game
"Laugh and grow fat"
13 Januari, 2018 #3
DrottningUrsula
Medlem

pm
Grymt, tack för hjälpen!
I min frustration igår så glömde jag helt bort att söka på youtube.
Dock konstigt att Sonys support inte hade koll på detta kan jag tycka.
13 Januari, 2018 #4
He-Man089
Medlem

Reg: 2 December, 2013
PSN: He-Man089

pm
Grymt, tack för hjälpen!
I min frustration igår så glömde jag helt bort att söka på youtube.
Dock konstigt att Sonys support inte hade koll på detta kan jag tycka.

Jo, det är konstigt. Hoppas att det hjälper iaf
"Laugh and grow fat"
15 Januari, 2018 #5
DrottningUrsula
Medlem

pm
Störigt värre! Men jag måste ta till denna åtgärd varje gång jag ska starta ett spel, och det fungerar bara i det spel som är igång för stunden. Byter jag spel eller stänger av PS4an så måste proceduren göras om!

Var tror ni felet ligger, i systemet eller i kontrollen?
Sida: 1