Forum / Nyheter / Har Sony gett upp den bärbara marknaden?
Sida: 1
Omröstning

Tror du att Sony kommer lansera en ny bärbar konsol?

Nej: 55% Ja, inom en snar framtid: 18% Ja, men först om något år: 27%
1 Augusti, 2015 #1
freddus
Skribent

Reg: 28 November, 2013
PSN: freddus

pm
Playstation 4 säljer fantastiskt bra, men för Playstation Vita går det betydligt trögare.

Gå till nyheten
1 Augusti, 2015 #2
Samuel
Skribent

Reg: 27 November, 2013
PSN: aiek

pm
Tror deras framtida planer inom bärbart handlar om deras mobiler. Försäljningen verkar ha gått sämre senaste månaderna men fortfarande så tror jag att Sonys mobiler kommer kunna konkurrera med Samsung och andra stora mobiltelefontillverkare.

Om de kommer fortsätta med att skapa spel till bärbart, det är en svårare fråga.
1 Augusti, 2015
Senast uppdaterad 1 Augusti, 2015.
norway
Medlem

Reg: 31 Mars, 2014
PSN: jokingnutria

www   pm
hoppas inte det då

Tror deras framtida planer inom bärbart handlar om deras mobiler. Försäljningen verkar ha gått sämre senaste månaderna men fortfarande så tror jag att Sonys mobiler kommer kunna konkurrera med Samsung och andra stora mobiltelefontillverkare.

Om de kommer fortsätta med att skapa spel till bärbart, det är en svårare fråga.

svensk

Mobil försäljning fortfarande dålig
Tyvärr för företaget fortfarande kämpar mobil division, där försäljningen minskade med 16,3 procent jämfört med föregående år.

- Detta skulle delvis beslut att inte ha de flesta enheter för att förbättra lönsamheten, säger Sony svag telefon försäljning.

Dessutom föll Sonys film division med 11,9 procent till följd av lägre intäkter licens, enligt Sony.

norsk

Mobilsalget fortsatt dårlig
Dessverre for selskapet sliter fortsatt mobilavdelingen, der salget falt med 16,3 prosent sammenlignet med fjoråret.

– Dette skuldes delvis avgjørelsen om å ikke å ha flest enheter for å forbedre lønnsomhet, forklarer Sony det svake telefonsalget.

I tillegg falt Sonys filmdivisjon med 11,9 prosent grunnet lavere lisensinntekter, ifølge Sony.

http://www.itavisen.no/nyheter/sony-leverer-gode-kvartals...
Kiss army kiss Alive Paul Stanley Gene Simmons Peter Criss Ace Frehley
3 Augusti, 2015 #4
Chibi
Administratör

PSN: Chibisuke86

www   pm
Jag tror på vi kommer se en android-baserad playstation platta inom något år, visst faila de brutalt med Xperia Play och Playstation Mobile men tror inte de har gett upp jakten på mobilspelarna riktigt än...

Kommer den med floppa? Mest troligt tyvärr...
4 Augusti, 2015 #5
norway
Medlem

Reg: 31 Mars, 2014
PSN: jokingnutria

www   pm
Jag tror på vi kommer se en android-baserad playstation platta inom något år, visst faila de brutalt med Xperia Play och Playstation Mobile men tror inte de har gett upp jakten på mobilspelarna riktigt än...

Kommer den med floppa? Mest troligt tyvärr...
mobilmarknaden går dåligt för Sony nu, android-baserad playstation platta som du skriver nei då det är bättre med en android-baserad psp då
Kiss army kiss Alive Paul Stanley Gene Simmons Peter Criss Ace Frehley
4 Augusti, 2015 #6
Chibi
Administratör

www   pm
mobilmarknaden går dåligt för Sony nu, android-baserad playstation platta som du skriver nei då det är bättre med en android-baserad psp då
Alltså jag tror den kommer lanseras som en ny psp/psvita men kommer ha betydligt större skärm. Mobilsektionen kommer inte ha något större inblandning.
11 Augusti, 2015 #7
riccaz
Medlem

Reg: 29 November, 2013
PSN: riccaz
Klan: SORK

pm
Personligen hoppas jag att alla större utvecklare lämnar den mobila marknaden, finns inget värre än att se ett coolt koncept för ett spel eller se någon trailer man blir intresserad av och så BAM, släpps på Vita, 3Ds..

Sen att Konami/Kojima situationen verkar ha grundats på bråk om mobilsatsning gör mig ännu mer irriterad på det :P
Take a look to the sky just before you die, It's the last time you will!
11 Augusti, 2015 #8
Chibi
Administratör

www   pm
Personligen hoppas jag att alla större utvecklare lämnar den mobila marknaden, finns inget värre än att se ett coolt koncept för ett spel eller se någon trailer man blir intresserad av och så BAM, släpps på Vita, 3Ds..

Sen att Konami/Kojima situationen verkar ha grundats på bråk om mobilsatsning gör mig ännu mer irriterad på det :P
En sak vad man önskar en annan hur marknaden ser ut...
11 Augusti, 2015 #9
riccaz
Medlem

Reg: 29 November, 2013
PSN: riccaz
Klan: SORK

pm
En sak vad man önskar en annan hur marknaden ser ut...

Absolut, men av vad jag märker så går min önskan hand i hand med marknaden!
Om jag inte har helt fel och bärbart säljer som smör just nu då :P
Take a look to the sky just before you die, It's the last time you will!
12 Augusti, 2015 #10
Chibi
Administratör

www   pm
Absolut, men av vad jag märker så går min önskan hand i hand med marknaden!
Om jag inte har helt fel och bärbart säljer som smör just nu då :P
Aha, du syfta på bärbart. Nja, de går över till mobilspel...
12 Augusti, 2015 #11
Axus
Medlem

Reg: 3 Januari, 2015
PSN: OxRagol

www   pm
Playstation Vita säljer riktigt bra i Japan, och det släpps många kvalitetsspel till formatet av tredjepartsutvecklare som Atlus och NISA. I Europa släpps dock få spel i fysisk form, så vi som vill ha fysiska spel får ofta importera från USA - och i vissa fall Japan. Problemet är väl att mainstream-massan i väst (främst Europa) inte tror att det släpps några spel till konsolen.

Sony tjänar emellertid pengar på konsolen - utan att egentligen göra något arbete med den. Det har blivit en nischad konsol med rollspel och lite mer obskyra titlar, och jag tror inte att det är något Sony vill ändra på.

Jag tror dock inte att de kommer att släppa någon ny bärbar maskin på ett bra tag.
PlayZine.net - för allt om Playstation
24 Augusti, 2015 #12
Samuel
Skribent

pm
Playstation Vita säljer riktigt bra i Japan, och det släpps många kvalitetsspel till formatet av tredjepartsutvecklare som Atlus och NISA. I Europa släpps dock få spel i fysisk form, så vi som vill ha fysiska spel får ofta importera från USA - och i vissa fall Japan. Problemet är väl att mainstream-massan i väst (främst Europa) inte tror att det släpps några spel till konsolen.

Sony tjänar emellertid pengar på konsolen - utan att egentligen göra något arbete med den. Det har blivit en nischad konsol med rollspel och lite mer obskyra titlar, och jag tror inte att det är något Sony vill ändra på.

Jag tror dock inte att de kommer att släppa någon ny bärbar maskin på ett bra tag.
Säljer den mer än Playstation 4 i Japan? Kan inte riktigt minnas att PSVitan sålde så bra. Överkörd av Nintendo 3DS varje månad.
25 Augusti, 2015 #13
Axus
Medlem

www   pm
Säljer den mer än Playstation 4 i Japan? Kan inte riktigt minnas att PSVitan sålde så bra. Överkörd av Nintendo 3DS varje månad.

Om man tittar på veckoförsäljningen är PS4 och PS Vita ofta väldigt nära varandra, och ibland "vinner" den stationära konsolen och ibland den bärbara.

Senaste veckans (offentliggjorda) konsolförsäljning i Japan såg ut så här:

1. New 3DS LL – 30,105 (29,203)
2. PlayStation 4 – 18,503 (14,619)
3. PlayStation Vita – 17,400 (12,841)

Källa: Länktext

Så New Nintendo 3DS säljer ofta bra mycket mer än både PS4 och PS Vita, men det betyder inte att vitan säljer dåligt. Ibland slår den tom 3DS:n.

4 Oktober, 2015
Senast uppdaterad 4 Oktober, 2015.
Samuel
Skribent

pm
Om man tittar på veckoförsäljningen är PS4 och PS Vita ofta väldigt nära varandra, och ibland "vinner" den stationära konsolen och ibland den bärbara.

Senaste veckans (offentliggjorda) konsolförsäljning i Japan såg ut så här:

1. New 3DS LL – 30,105 (29,203)
2. PlayStation 4 – 18,503 (14,619)
3. PlayStation Vita – 17,400 (12,841)

Källa: Länktext

Så New Nintendo 3DS säljer ofta bra mycket mer än både PS4 och PS Vita, men det betyder inte att vitan säljer dåligt. Ibland slår den tom 3DS:n.
Ojdå, det tänkte jag inte mig. Det är väl bra att den lever vidare i Japan. Kanske kan göra att den återupplivas i Europa i ett senare skede. :)
4 Oktober, 2015
Senast uppdaterad 4 Oktober, 2015.
Axus
Medlem

www   pm
Ojdå, det tänkte jag inte mig. Det är väl bra att den lever vidare i Japan. Kanske kan göra att den återupplivas i Europa i ett senare skede. :)

Yes, fast det släpps ändå en hel del spel här i Europa, men utgivarna skickar i princip inte ut recensionsexemplar till konsolen längre samtidigt som få spelsajter rapporterar om spelen (förutom om det rör sig om multiformatsspel). Exempelvis är Danganronpa Another Episode: Ultra Despair Girls riktigt underhållande, men är nog inte så många i Europa som vet vilken genre det rör sig om, eller ens att det finns.
Sida: 1